18 окт.

mief_steps_fb_webclicksВ рубриката „Моята голяма стъпка“ споделяме вдъхновяващите истории на възпитаници и студенти на Магистърска програма по иновации, предприемачество и финанси – съвместен продукт на ВУЗФ и The Business Institute. Програмата предоставя практично образование, основано на бизнес казуси, симулации и методологии от световни университети, директна връзка с бизнеса и среда от съмишленици.

Ако и вие сте готови за следващата си голяма стъпка, вземете стипендия и станете част от Магистратура по иновации, предприемачество и финанси. Разберете повече как тук.

Гордеем се с нашите студенти и възпитаници, които вече правят своите големи стъпки в личното и професионалното си развитие. Днес ви представяме Мартина Божанска, директор Маркетинг и Продажби в 4-звездния хотел Метрополитън.

Мартина, разкажи ни малко повече за твоя професионален опит и интереси: Започнах работа в хотела през 2008 година, непосредствено след като завърших образованието си в Швейцария. Месец по-рано бе организирано официалното отваряне на вратите на хотела и работата кипеше с пълна сила.

От първия момент влагах целия си ентусиазъм и придобитите знания с огромно желание, за да бъде осигурено налагането на обекта на пазара и създаването на предпочитания към него в една силно конкурентна среда. Интересното е, че независимо, че оттогава изминаха 8 години, ден след ден продължавах да работя със същото желание и амбицията да предлагаме най-добрия продукт. Започнах от най-ниското стъпало и постепенно изминах пътя нагоре. Именно това според мен е правилният път на развитие – ако нямаш идея какво става надолу, няма как да вървиш нагоре.

Отговорността да оглавяваш отдел Маркетинг и продажби е голяма – това е звеното, което носи приходите, гради имиджа и определя бъдещото развитие на компанията. Това определя и необходимостта аз да бъда винаги информирана за всички световни и локани тенденции, предпочитания, промени.img_8778

Хотелиерската индустрия е динамична, с денонощно работно време, изключително зависима от промени във външната околна среда и изискваща внимание и концентрация във всеки момент върху всеки детайл. Звучи натоварващо, но всъщност е разнообразно и да – забавно! Днес, Метрополитън е успешен и предпочитан, домакин на международни конференции, партньор на местни и чуждестранни компании и приятел на различни организации и техните каузи.

Едно от удоволствията от работата ми е да погледна назад и да оценя постигнатото – къде бях аз и къде беше бизнеса, къде сме сега, а после да помечтая накъде отиваме. Развитието не носи само финансови позитиви, а дава енергия на екипа и още една причина на клиентите да похарчат парите си.

Още преди да навърша 18 години открих любовта и страстта си към хотелиерството. Привлекателно е да създаваш дом за хората идващи от другия край на света. И така, предишният ми опит е основно в хотели – в България и в чужбина, в международни вериги и в семейни хотели. От всяко място нося спомени, знания и умения, които ми помагат да стоя стабилно зад ежедневните си решения.

Кога за последно излезе от зоната си на комфорт и до какво доведе това? Няма да очаквате такъв отговор, но – когато станах майка преди 7 месеца. Оттогава досега се променям всеки ден, израствам и сменям приоритетите си. И както сме коментирали многократно в магистратурата, извън зоната на комфорт се раждат промените.

А ако трябва да говорим за бизнес, в хотелиерството е добре наложена cross-training практиката за излизане от тази зона. Тя не само, че помага да се видиш отстрани, да видиш какво прави другия, да се сплоти екипа, а и да се почустваш новак, който се учи и развива. Зоната на комфорт е много приятно и спокойно местенце, което обаче води само до застой и влошаване на резултатите. Не казвам, че трябва да предизвикваме себе си постоянно, защото това пък не е продуктивно, но нека бъде балансирано и здравословно за нас и за бизнеса.

Какви знания и умения ти помагат най-много в ежедневните успехи? Магистратурата по иновации, предприемачество и финанси ме научи да си “отварям очите” – да анализирам средата, да търся възможности и точки на напрежение. Много важно за прогреса в моята сфера е, че успях да увелича предела, до който се простира погледа ми върху дейността.

Нещо конкретно по хоризонтала – сега наблюдавам не само конкурентите, но и заместителите – бизнес организации, които не са конкуренти към момента, но влияят на клиентския дял и обикновено лесно могат да се трансформират в конкуренти или да разширят своя бизнес с нови звена. И по вертикала – въвеждането на нов бизнес модел или нова технология светва една лампичка в съзнанието ми и провокира мисли и канави на тема как това ще повлияе на моя бизнес и защо да не извлека позитив от това още сега.

img_8779Коя е твоята голяма стъпка, в която магистратурата ти помогна? Ежедневните решения, текущите оптимизации, иновацията в процеси и продукти – това са малки стъпки, които водят към плавни големи промени. Голямата стъпка не винаги и ново радикално начало.

За мен промяната в начина на мислене и взимане на решения, имплементирането на бизнес инструменти във всекидневните казуси и планирането на стратегии е нагледно и практично доказателство за усвоени нови знания и умения. Още след първите лекции приложих успешно канава на бизнес модела и мандала за анализа на нови проекти. Така продължавам да развивам себе си като професионалист и в същото време следя бизнеса да е актуален и стратегически действащ.

Какво ще кажеш на хората, които смятат, че предприемач не се учи, а се става? Предприемач се ражда (всички имаме приятели с постоянен нюх и хъс за бизнес дейности), предприемач се учи и предприемач се става. Според мен няма строга закономерност кой от трите начина води до краен резултат да бъдеш предприемач, но има значение колко ще си ефективен и продуктивен. А това се постига или с много грешки или с правилните знания, получени чрез точното образование.

Как ще обясниш на баба си какво е иновация? Всичко онова, за което би казала “Тези вашите нови работи не ги разбирам”. Светът се променя, ние се променяме, нови или различни – наречи ги иновативни.

Заслужава ли си инвестиция в образованието и защо? Като човек, който обожава да учи и да се развива подкрепям всяка инвестиция в образование. Дори от най-скучния учебник може да се научи нещо полезно. Предвид ограничените ресурси, пари и време, е добре да се подбере качествено образование, което освен, че обучава, създава предизвикателства, интерес и нови приятелства.

Ако и вие сте готови за следващата си голяма стъпка, вземете стипендия и станете част от Магистратура по иновации, предприемачество и финанси. Разберете повече как тук.